زمان در ایجاد و رشدِ کسب‌وکارها اهمیت بسزایی دارد و امروزه حتی یک روز تأخیر در اجرای هر فرایند، معادل چندین روز عقب افتادن از سایر رقبا و وقوع سلسله‌ای از تأخیرات است که منجر به افزایش هزینه‌های تمام شده و کاهش حاشیه سود می‌گردد. یکی از فرایندهای کلیدی هر فعالیت تجاری، فروش و بازاریابی آن است: فعالیتی که متأسفانه در عمده کسب‌وکارها با نگاهی سطحی مورد توجه قرار می‌گیرد که در نهایت نیز به نتیجه مؤثر که همان فروش مورد دلخواه مدیران است، منتهی نمی‌شود. باید بدانیم بازاریابی و فروش همانند ورزش کردن است: شاید بین کارهای هر روز تفاوت محسوسی نباشد، اما در مجموع اثرات گسترده‌ای بر تمامی شالوده سیستم کسب‌وکار دارد. در جلساتی که با مدیران و کارآفرینان کشورم داشته‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که نزدیک به یک پنجم آنان اُصولاً هیچ برنامه‌ای برای بازاریابی دیجیتال در سال1396 نداشته‌اند و نصف آنها هم بازاریابی و فروش را در لابلای سایر اُمور خود قرار داده‌اند:
به عنوان مثال شرکتی با محوریت دانش فنی تمامی اقدامات لازم را برای شروع انجام داده و حتی دفتر کار خود را نیز آماده کرده بودند، اما زمانی که از برنامه بازاریابی و فروش آنان سؤال کردم، با این عبارت مواجه شدم مبنی بر این که: یک آگهی برای جذب بازاریاب و مُدیرِفروش درج و استخدام کردیم! نکته جالب آنجاست که همین کسب‌وکارها به نتیجه مورد نظر نمی‌رسند و با سردرگمی به جستجوی ریشه مسأله می‌پردازند.

مدیریت زمان فروش|آموزش بازاریابی|آموزش فروش

یکی از موارد مهم در مدیریت زمانِ فروش و بازاریابی، همگرایی تفکرات موجود در سیستم است. اشتباه نکنید! منظور طوفان فکری و یا رأی‌گیری در جلسات عمدتاً بی‌نتیجه‌ی در شرکت‌های ایرانی نیست. فرض کنید یک شرکت معاونین، مدیران، سرپرستان و کارشناسانی را در بخش‌های مختلف خود دارد که به انجام وظایف روزانه خود مشغول هستند؛ آیا صرف انجام وظایف، منجر به عملکرد مدّ نظر مدیران عالی با بهترین کیفیت خواهد شد؟ همگرایی سبب اجرای استراتژی‌های کم هزینه بازاریابی می‌شود. بیاییم واقع‌بینانه به کسب‌وکارها و ساختارهای شرکت‌ها در کشورمان نگاه کنیم. بازاریابی اگر با مدیریت و برنامه درست صورت نگیرد، بسیار پرهزینه است: بازاریابی دیجیتال، خریدِ تبلیغات و یا پرداخت‌هایی برای دیده شدن در موتورهای جستجو. امروزه شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی را می‌بینم که فعالیتشان، فروختن تبلیغات است: از افزایش ممبر تلگرام گرفته تا افزایش فالوور اینستاگرام. تمامی این تبلیغات، هزینه‌هایی را با خود به همراه دارند که اگر به درستی مدیریت نشود، بخش‌های دیگر کسب‌وکار با کمبود منابع مواجه خواهند شد.
پس شاید بتوانیم به این برآیند برسیم که برای کنترل زمان در فعالیت‌های فروش و بازاریابی، نیاز به مواردی داریم که همزمان در هزینه‌های ما نیز صرفه‌جویی نمایند تا بتوانیم به هدف اصلی برسیم.

یکی از آیتم‌های بسیار کلیدی و مهم، موضوع شبکه‌سازی است. شبکه‌سازی اگر به صورت حرفه‌ای انجام شود، یکی از استراتژی‌های بسیار مؤثر است که هر کسب‌وکاری به آن می‌تواند دسترسی داشته باشد. شبکه‌های اجتماعی، یکی از ابزارهای اصلی این آیتم هستند. شبکه‌های اجتماعی اگر با برنامه و اجرای تخصصی برای هر کسب‌وکار مود استفاده قرار گیرند، به طور مستمر زنجیره‌ای از علاقه‌مندان به فعالیت شما را به دنبال خود خواهند آورد؛ زنجیره‌ای که با تحلیل و اِقدامات هوشمندانه، می‌تواند به بهترین مشتریان شما تبدیل شود. پس یکی از دلایل  این موضوع که بسیاری شرکت‌ها از هزینه در شبکه‌های اجتماعی نتیجه لازم را نمی‌گیرند، نبودِ اِجرای صحیح است: به عنوان مثال، شرکتی صفحه مناسبی را در یک شبکه اجتماعی برای خود ایجاد نمی‌کند و یا هم‌افزایی با سایر همکاران خود را به شکل صحیحی انجام نمی‌دهد.
شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی شبکه‌سازی، موجب می‌شود فعالیت شما بیشتر در معرض نگاه و توجه افراد جامعه قرار بگیرد؛ اما به تنهایی برای فروش و یا افزایش فروش کالا یا خدمت، کافی نیست. در واقع شبکه اجتماعی، مجموعه‌ای از دورهمی مشتریان بالقوه نیست؛ بلکه حاصل اجتماع مجموعه تفکراتی است که مطابق یک برنامه صحیح می‌توانند به کانال خود هدایت بشوند.

مدیریت زمان فروش|آموزش بازاریابی|آموزش فروش

آیتم‌های دیگر در  مدیریت زمانِ فروش و بازاریابی، بسیار مفصل‌تر از آن هستند که در قالب یک یادداشت ارائه و یا خوانده شوند؛ اما به طور کلی باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که فنونِ بازاریابیِ موفق، ساده و در عین حال پیچیده هستند. ساده از این جهت که به عنوان مثال، شروع کردن یک کسب‌وکار خود به تنهایی یک بازاریابی محسوب می‌شود؛ و پیچیده به خاطر این موضوع که تنها شروع کردن الزاماً منجر به موفقیت در بازاریابی نمی‌شود.
بسیاری کسب‌وکارها تصور می‌کنند بازاریابی یعنی ارائه یک تخفیف، داشتن یک وب‌سایت، مشارکت با یک مجموعه دیگر و یا چنین اقداماتی. اگر چه این اقدامات هر کدام به تنهایی یک نوع بازاریابی قلمداد می‌شوند، اما اجرای هوشمندانه و تحلیل تخصصی، حلقه گمشده عمده شرکت‌ها و معنی حقیقی بازاریابیست. یکی از بخش‌های اجرای هوشمندانه بازاریابی برای صرفه‌جویی در زمان، تعریف یک فرایند تخصصی به شکل واحد و تکرار آن به طور روزانه است. و البته نیاز به یادآوری نیست که تکرار در هر جایی که باشد، الزاما می‌بایست با پاداش همراه باشد تا اثربخشی خود را حفظ کند.