معمولاً داشتن درکی روشن از مشتری، تفاوت میان شرکت‌های موفق و ناموفق را تشکیل می‌دهد. با شناخت رفتار مشتریان در قالب یک برنامه بازاریابی مدون، می‌توانید تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری بگیرید. هدف این یادداشت تنها مخاطبان در شهر و استان اصفهان نیستند؛ اما محتوا بر پایه مشاهدات و مشکلاتی است که در عمده کسب‌وکارهای اهالی شهر اصفهان و سایر شهرستان‌ها از جمله شهرضا، خمینی شهر، فولادشهر، زرین شهر، کاشان، نائین، باغبهادران، فلاورجان، لنجان، اردستان، نطنز، مبارکه، چادگان و... مشاهده نموده‌ام.
مشاوره راه اندازی کسب و کار از جمله نیازمندی‌هایی است که به طور فراوان در شهر و استان اصفهان مشاهده کرده‌ام: افراد حقیقی و شرکت‌هایی که در ابتدای راه و به دنبال ایده یا روش‌هایی براش فروش یک کالا یا خدمات هستند.
راه‌اندازی یک شرکت و یا گرفتن یک مغازه به تنهایی نمی‌تواند یک شروع حتی موفقیت آمیز برای یک کسب و کار باشد؛ آنچه اهمیت دارد، برنامه شما برای ادامه راه است.

مشاوره بازاریابی در اصفهان | آموزش بازاریابی اصفهان | شرکت بازاریابی در اصفهان

در یکی از جلسات مشاوره بازاریابی در اصفهان، در شرکتی حضور پیدا کردم که در حوزه تولید و پخش مواد غذایی فعالیت داشت. مُدیرعامل شرکت به تعبیر خودش از مشاوره مارکتینگ و پرداخت هزینه به یک شرکت مشاوره بازاریابی و تبلیغات در اصفهان، نتیجه‌ای نگرفته بود و البته در چارت سازمانی این مجموعه، نه واحد تحقیق‌وتوسعه قرار داشت و نه واحد تبلیغات و برندسازی. به طور کلی ساختار شرکت، نیمه قدیمی و غیراثربخش بود. دغدغه اصلی مدیریت مجموعه را افزایش فروش دیدم و هنگامی که فرایندهایشان را مرور نمودم، به فقدان‌هایی اساسی برخورد کردم:
1. عدم دسترسی صحیح به بازاریاب آماده به کار در اصفهان ؛
2. عدم اعتقاد به لزوم مشاوره مدیریت استراتژیک در اجرا ؛
3. نبود ارتباط با شرکت بازاریابی در اصفهان به شکل تخصصی ؛
4. عدم دریافت آموزش بازاریابی صحیح توسط پرسنل در دفتر اصفهان و شهرستان‌ها.

این فرایندها را اگر با دقت در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که چطور کاهش فروش اتفاق می‌افتد. اُصولا افزایش فروش از قواعدی تبعیت می‌کند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1. نوآوری تحلیلی
هر زمان که یک  دوره آموزشی بازاریابی و فروش در اصفهان را برگزار می‌کنم، به شرکت کنندگان این مسأله مهم را یادآور می‌‌شوم که در تمامی کارها و اُمور خود به طور پیوسته باید نوآوری و خلاقیت داشته باشند. این نکته در واحدهای تحقیق و توسعه و سایر بخش‌هایی که با چگونگی ارائه‌ی محصول/خدمت به بازار ارتباط دارد، حیاتی‌تر است. اگر قصد شرکت در کارگاه آموزش بازاریابی و فروش در اصفهان را دارید، به این نکته دقت نمایید که آیا محتوای ارائه شده در آن بر مبنای خلاقیت است و یا تئوری‌های فاقد پشتوانه عملیاتی؟ نوآوری به معنی فروش بیشتر است، چون در بازار رقبای کمتری را در مقابل خود می‌بینید.

2. ارائه اطلاعات
یکی از فلسفه‌های بزرگ و مهم حضور شرکت‌ها و کسب‌وکارها در نمایشگاه‌ها، شناساندن خود به بازار و ارائه اطلاعات مفید به بازدیدکنندگان(مشتریان بالقوه) است. زمانی که مشاور فروش شرکتی دانش بنیان در اصفهان بودم و قصد حضور در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را برای نخستین بار داشتند، به آنان توصیه کردم علاوه بر اهمیت به چگونگی ایجاد غرفه خود برای ارتباط با مردم، اطلاعات خود را نیز بازبینی و به روز نمایید:
الف) کدام محصولات در اولویت بازاریابی شما هستند؟
ب) فروش کدام اقلام مطابق استراتژی‌های مالی شرکت است؟
ج) نحوه ارائه اطلاعات به مشتریان بالقوه چگونه قرار است باشد؟
د) پوشش و نحوه برخورد کارکنان در غرفه تابع کدام برنامه‌ریزی است؟
ه) آیا بودجه‌ای را برای هدایای تبلیغاتی در اختیار دارند؟
به طور کلی ماهیت حضور در نمایشگاه‌های تجاری مسائلی همانند تکرار خرید و یا حتی دستیبابی به فروش بیشتر نیست؛ برخلاف نمایشگاه‌های غیرتجاری که مثال بسیار ساده و بارز آن، نمایشگاه‌های دائمی میوه و تره بار شهرداری‌هاست که هدف هم تکرار خرید مشتریان است و هم فروش بیشتر غرفه‌داران.

3. رقابت صحیح در بازار
مشاوره مدیریت کسب و کار در چنین مواردی است که برای شرکت‌ها می‌تواند مفید باشد. رقابت صحیح در بازار ناشی از تحقیقات میدانی اُصولی و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی کاربردی و اجرایی است.
به عنوان مثال یکی از پیش‌نیازهای رقابت، داشتن برند و هویت بصری متناسب با فعالیت شرکت است. منظورم این نیست که بخواهم مشاوره کسب و کار را به این موضوع محدود نمایم، بلکه تأکیدم بر جایگاه‌سازی اختصاصی در ذهن مشتریان است. شاید برخی تصور کنند راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم که اصول تشکیل و شروع بسیاری از کسب‌وکارهاست، به مواردی نظیر برندسازی احتیاج ندارد؛ اما اینگونه نیست. هویت سازمانی اختصاصی برای شما یک نیاز حیاتی است تا بتوانید از سایر فعالین حوزه خود متمایز شوید. یکی از وظایف مشاور مدیریت، اجرایی کردن همین آیتم در ساختار تجارت شماست.
موارد پراهمیت در بخش رقابت عبارتند از:
- کیفیت و طراحی مناسب محصول/خدمت
- هویت بصری و سازمانی منطبق با استراتژی‌های رشد و فروش
- ایجاد دلیل یا دلایل خاص برای ارائه به مشتریان جهت خرید محصول ما(فروش)
- ارائه مزیت و یا یک امتیاز منحصربه فرد نسبت به سایرین به عنوان عامل انگیزشی در خرید مشتریان

4. اهداف نهایی محصول/خدمت
مدیران شرکتی فعال در حوزه مواد غذایی که در شهرک صنعتی جی اصفهان فعالیت داشت، طی تماس و نامه‌ای تقاضای جلسه تحلیل کسب‌وکار به منظور بررسی و رفع مشکلاتشان در فروش را داشتند. بعد از مراجعه به شرکت و بررسی فرایندها متوجه شدیم که میزان ناخالصی محصولات در برخی خطوط تولید بسیار بالاست؛ به عنوان مثال نخود و لوبیای ارائه شده حاوی مقادیر بسیار قابل توجه ناخالصی و ضایعات بود و همین مسأله از عواملی بود که رقابت محصولات را در بازار با اشکالات جدی مواجه می‌کرد.
همین نخود و لوبیا را در نظر بگیرید:
- آیا مشتری تنها به فکر خرید نخود و لوبیاست؟
- چرا مشتری این محصول را می‌خرد؟
- آیا نمی‌توانیم صرفه‌جویی در زمان، طعم مناسب، رضایت خانواده، حفاظت از اقتصاد خریدار و... را جز اهداف نهایی محصول به حساب آوریم؟
پس مشتریان تنها کالا و یا خدمت ما را خریداری نمی‌کنند، بلکه امتیازات و فایده‌های بعد از آن را نیز انتخاب و در قبال آن به ما پول پرداخت می‌نمایند.

5. پیش‌بینی تغییرات بازار
هر شرکتی اگر افزایش فروش را به عنوان راهبرد استراتژیک خود مد نظر قرار می‌دهد، باید دقت داشته باشد که تحلیل دقیق اطلاعات بازار از عوامل مهم در این رویکرد است. روال کاری بسیاری از شرکت‌ها در ایران این است که معمولاً کاهش فروش و مشکلات مالی را مشاهده می‌کنند و سپس دنبال چاره رفع مسأله می‌گردند. رقبا امروز بیش از هر زمان دیگر، غیرقابل پیش‌بینی هستند و تکنولوژی هم بر این پیچیدگی افزوده است. تغییرات به طور پیوسته، کسب‌وکارها را تهدید می‌کنند و چاره تنها مراجعه به شرکت مشاوره بازاریابی نیست. می‌توانم به جرأت بگویم خدمات مشاوره مدیریت، در واقع پیش‌بینی تغییرات بازار را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد و این ابزاری است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اثربخشی سرمایه‌گذاری در همه قسمت‌ها.

مشاوره بازاریابی در اصفهان | آموزش بازاریابی اصفهان | شرکت بازاریابی در اصفهان

مشاوره بازاریابی در اصفهان
مُدیرفروش شرکتی در خیابان چهارباغ بالای اصفهان که با کلیدواژه " آموزش بازاریابی اصفهان" وبگاه من را جستجو کرده بود، طی تماس تلفنی تقاضای جلسه مشاوره در خصوص پخش مویرگی محصولات شرکت متبوعش را در بخش‌های مختلف شهر اصفهان و نیز شهرهای شاهین شهر و خمینی‌شهر داشت. پس از دریافت هزینه و حضور در دفتر شرکت بیش از سخن گفتن، تلاش کردم صحبت‌ها و دغدغه‌های او و مدیرعامل شرکت را با دقت گوش کنم. بر سخنان وی تمرکز کردم و برای درک کامل پیام‌ها، هم به محتوا و هم به عواطف او دقت نمودم. و بعد از دریافت، توانستیم به راهکارهای اجرایی برای یک برنامه استراتژیک سه ماهه برسیم.

اگر به عنوان مدیرعامل یک شرکت و یا مدیر بازاریابی مجموعه‌ای تمایل دارید که از مشاوره بازاریابی در اصفهان و یا آموزش و اخذ خدمات استفاده کنید، به نکات ذیل دقت نمایید:
1. بهترین آموزشگاه بازاریابی اصفهان از نظر شما چه آموزشگاهی است؟ آموزشگاهی بر پایه دانش نظری و یا تجربیات عملی؟
2. نگاهتان به مشاوره بازاریابی چگونه است؟ یک یا چند جلسه گفتگو و یا یک فرایند دنباله‌دار؟
3. دوره آموزشی بازاریابی و فروش را بر مبنای چه برنامه‌ریزی در شرکت خود اجرایی می‌کنید؟
4. خدمات مشاوره مدیریت در کدام سطوح مجموعه متبوع شما قرار است به کار گرفته بشود؟
5. آیا به مشاوره بازاریابی اینترنتی با مدیریت یک مشاور تبلیغات متخصص احتیاج دارید؟ برنامه مد نظرتان چیست؟
6. مشاوره برندینگ در استراتژی شما قرار دارد؟

اگر می‌خواهید در بازاریابی موفق شوید...
به خاطر داشته باشید رفتار مشتری تنها مسأله حدس زدن نیست، بلکه برای یک برنامه بازاریابی موفق ضروری است. برنامه بازاریابی، تصمیماتی صحیح را برایتان به ارمغان می‌آورد که این تصمیمات به تنهایی می‌توانند منافع اصلی، هزینه‌های جلب مشتری پایین و حفظ و سودمندی مشتری افزایش یافته را به دنبال داشته باشند.
یک بازاریاب آماده به کار در اصفهان به شما می‌گوید که چرا مشتریان به شیوه‌ای خاص عمل می‌کنند و چرا چیزهایی خاص را از افراد خاص خریداری می‌نمایند. این موضوع مطالعه آثار بیرونی و درونی است که بر تصمیمات خرید مشتریان تأثیر می‌گذارند. هم چنین رفتار مشتری نشان‌دهنده تأثیر بازاریابی‌ای است که تجارت بر مشتریان می‌گذارد. رفتار مشتری موضوعی شخصی است، پس قاطعیتی در آن وجود ندارد که صرف دریافت یک آموزش بازاریابی ساده بدون در نظر گرفتن معیارهای تحلیلی بازار، بتوان به آن دست پیدا نمود. تنها مورد قطعی این اصل است که مشتریان تحت تأثیر عوامل روانی، فرهنگی و اجتماعی هستند و در عین حال ظرفیت تأثیرپذیری مشترکی ندارند. اگر شما در مجموعه خود یک مشاور بازاریابی متخصص را داشته باشید، می‌توانید دیدگاهی از مشتریانتان به دست آورید که به موفقیت بازار تجارت شما و پیروزی در رقابت‌ها کمک می‌کند.
اگر می‌خواهید در بازاریابی موفق شوید، باید بدانید که چرا یک مشتری خاص به شیوه خود می‌اندیشد، عمل می‌کند و پاسخ می‌دهد. سپس شیوه بازاریابی مؤثری ایجاد کنید که با آن احساسات، اعمال و پاسخ‌ها سازگار باشد.
اگر احساس می‌کنید در اجرای بازاریابی به کمک نیاز دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید.